منابع المپیاد شیمی دبیرستان


البته مباحث شیمی 2 مباحثی غیر ملموس و برای بیشتر دانش آموزان دشوار است.
برای خواندن هر درس یک فرمول کلی وجود ندارد که در مورد همه افراد صادق باشد چرا که پارامترهای مختلفی در یادگیری و ارزشیابی موثر است . با توجه به این مطلب توجه به چند نکته حائز اهمیت است : 1- شناخت فرد از یادگیری خود ( یعنی شما در طول چندین سال دانش‌آموزی بایستی روش درس خواندن خود را خود کشف کرده باشید و بدانید چگونه مطالعه کنید بازده بیشتری خواهید داشت . مثلا : 1- فقط با خوب گوش دادن در سر کلاس مطالب را فرا می‌گیرید 2- بعد از کلاس نیاز به تمرین بیشتری دارید 3- تمرینها را به تنهایی انجام دهید خوب مطلب را فرا می‌گیرید یا باید به کمک دوستان خود تمرین‌ها را حل کنید 4- آیا نیاز به تدریس خصوصی دارید 5- اگر مطلب مورد نظر را به فرد دیگری آموزش دهید ممکن است مطلب جدید برای شما بهتر مفهوم گردد و ……….) 2- آشنایی با نحوه سوالات دبیر مربوطه 3- امکان استفاده از آزمایشگاه و کتب کمک آموزشی که بسیار نفش پر اهمیتی در یادگیری پایدار ایجاد می‌کند . اما در مورد کنکور : 1- یادگیری مطالب کتب درسی بصورت کامل 2- آشنایی با سوالات چهار گزینه‌ای که در سال‌های قبل در کنکور سراسری مورد استفاده قرار گرفته است . 3- تمرین مستمر در مورد کتب شیمی که تغییر یافته است ، باید گفت این کتب با دید کاربردی نوشته شده است و مسلما زمانی شما می‌توانید مطلبی را در زندگی مورد استفاده قرار دهید که به خوبی آن را درک کرده باشید . 
شما جهت فهم مناسب مطالب شیمی باید مراحل زیر را طی نمایید . 
1- تسلط کامل بر محتوای کتب شیمی دبیرستان به گونه‌ای که کتاب‌های شیمی را کاملا مطالعه کرده و هیچ مطلبی را بدون متوجه شدن رها نکنید . 
2- استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی : برای کتاب سال اول و دوم و سوم ، کتب کار انتشارات فاطمی و نیز کتب تستی آینده سازان منتشر شده است ، که برای فهم بهتر مطالب بسیار مفید است و من به طور موکد کتب کار و راهنمای دانش آموز انتشارات فاطمی را که برای تمام پایه ها منتشر شده است را به شما توصیه می نمایم . این کتب علاوه بر اینکه مطالب کتاب را به طور کاملتر توضیح داده است، حاوی سوالات تفهیمی است که به همراه پاسخ های مفصلی که دارد باعث بهتر فهمیدن مباحث درسی می شود. 
- و برای موفقیت در آزمون های ورودی دانشگاهها : داشتن برنامه‌ی منظم برای مطالعه : 1- خواندن یک فصل کتاب درسی و تسلط کامل بر محتوای آن فصل 2- حل تمرین‌های مربوط به آن فصل 3- حل تستهای مربوط به آن فصل که در کتب مختلف کمک درسی که ذکر شد آمده است.

دستورالعمل برگزاری المپیادهای مختلف و از جمله المپیاد شیمی برای سال سوم دبیرستان می باشد بنابراین برای مرحله اول المپیاد درس شیمی پیش دانشگاهی جزء موارد امتحانی نمی باشد. شما باید از پایه دروس خود را به خوبی مطالعه کرده باشید. بخصوص کتاب دوم دبیرستان نیز بسیار مهم می باشد و بهتر است مباحث مرتبط با کتاب دوم را به طور مفصل از کتب دیگر که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است را بیشتر مطالعه کنید.
قابل ذکر است که:
برای شرکت در المپیاد شیمی مهترین اصل تسلط شما بر مطالب کتاب درسی است . پس از حصول این امر نوبت به کتب کمک آموزشی می‌رسد ، که منابع زیر توصیه می‌گردد : 1- کتاب‌های کار شیمی ، انتشارات فاطمی : تمامی تمرین‌های این کتاب‌ها و مطالب آن بصورت کامل حل و مطالعه شود . 2- پس از تسلط کامل بر کتب ذکر شده در شماره 1 ، مطالعه کتاب شیمی پایه ، ترجمه فروغ فرجود ، انتشارات فاطمی 3- المپیاد شیمی ، انتشارات قلم‌چی 4- کتاب المپیاد شیمی 1986 تا 1996 ، نوشته منصور عابدینی و حسین آقایی ، انتشارات فاطمی . در پایان ذکر این نکته ضروری است که در المپیاد شیمی علاوه بر مطالب تئوری ، تسلط بر مطالب آزمایشگاهی نیز مهم است ، منتهی در مرحله کشوری سعی کنید تسلط کافی بر کتب گفته شده در بالا بدست آورید . 


یکی دیگر از منابع المپیاد کتاب شیمی پایه، تالیف مسترتن، اسلاوینسکی، والفورد ترجمه فروغ فرجود و از انتشارات فاطمی می باشد. دیگر کتب موضوعی مانند شیمی توصیفی می باشد. 

همچنین باشگاه دانش پژوهان جوان با همکاری مدال آوران المپیادهای شیمی، کتبی در این زمینه چاپ و منتشر نموده که در زیر نام مهمترین آنها آمده است: 

1- المپیادهای شیمی، اصول، مبانی و کاربردهای شیمی ، تالیف آقای نجم زاده، انتشارات باشگاه دانش پژوهان جوان 


کتاب فوق در دوجلد و حاوی مهمترین اطلاعات و توضیحاتی است که شما باید بدانید. 

2 - المپیادهای شیمی ایران ، تالیف آقای نجم زاده، انتشارات باشگاه دانش پژوهان جوان 

این کتاب حاوی سوالات المپیادهای شیمی همراه با پاسخ است که تا سال 82 در این کتاب جمع آوری شده است. 

3- المپیادهای شیمی ملی آمریکا ، تالیف آقای نجم زاده، انتشارات باشگاه دانش پژوهان جوان 

این کتاب نیز حاوی سوالات المپیادهای شیمی آمریکا همراه با پاسخ است . 

4- ویژه نامه ی دوره ی اخیر المپیادهای شیمی و ریاضی که المپیادهای برگزاری شده در سطح بین المللی را همراه با پاسخ به شما ارائه می کند. 
در ضمن می توانید به سایت مخصوص المپیاد وابسته به سایت رشد با آدرس زیر مراجعه بفرمایید: 

http://olympiad.roshd.ir/chemistrycontentlist.html 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.